У сучасному навчальному закладі психологічна служба є важливою ланкою освітнього процесу, яка забезпечує ефективну взаємодію всіх його учасників: адміністрації, вчителів, учнів та батьків, створюючи комфортні психологічні умови, які будуть сприяти розвитку індивідуальних здібностей учнів та їхньому особистісному зростанню. В зв’язку з цим, ми вважаємо, що задачами психологів та соціальних педагогів служби закладу є:
• здійснення зв’язку між учасниками навчально-виховного процесу;
• аналіз та попередження зон ризику психологічного характеру;
• підвищення психолого-педагогічної компетентності вчителів, батьків, адміністрації та психологічної культури учнів: як зрозуміти себе та інших, як допомогти собі у вирішенні проблемних питань, які виникають у повсякденному житті; як навчитися обирати життєву мету, допомогти дітям у професійному самовизначенні; вчити дітей навчатися та спілкуватися;
• соціальна профілактика поведінки, з метою попередження злочинності, алкоголізму, наркоманії, суїцидів, бродяжництва, правопорушень та інших асоціальних явищ серед неповнолітніх;
• соціально-психологічний супровід дітей, які потребують індивідуальної роботи та допомоги, довготривалого опікування.
Сучасний стан суспільного розвитку поставив перед закладом та освітою принципово нове завдання – виховання особистості в умовах демократизації суспільних інститутів. Тобто забезпечення кожному учневі таких умов, за яких вони могли б найкращим чином реалізувати свої потенційні можливості та здібності. Поставлена мета реалізується нами через створення психологічного простору навколо учнів та здійснюється у таких напрямках:
Діагностичний – індивідуальна та групова психодіагностика, планові та оперативні психодіагностичні та соціально – психологічні дослідження.
Консультаційний – психологічне консультування вчителів, батьків, учнів з приводу різного роду проблем, що виникають у освітньому процесі, в загальній діяльності та в міжособистісному спілкуванні.
Робота телефону «Довіри», з метою надання оперативної психологічної допомоги з забезпеченням повної анонімності.
Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота спрямована:
• на розв’язання психологічних особистісних проблем та проблем, які виникають у міжособистісних стосунках;
• на розвиток особистісного потенціалу;
• на розв’язання конфліктів у повсякденному житті;
• на вирішення психологічних проблем в межах індивідуальної та групової роботи.
Освітньо – профілактичний – надання психологічної допомоги в попередженні та подоланні труднощів, які виникають у діяльності та спілкуванні між всіма учасниками навчально – виховного процесу: вікові психологічні особливості дітей, розвиток навичок спілкування учнів, вчителів та батьків, самодопомога у вирішенні проблемних ситуацій, які виникають у повсякденному житті, як зберегти психологічне здоров’я вчителя – профілактика синдрому емоційного вигорання, як розвивати свій креативний потенціал; використання різних психологічних методів, як можливості вирішувати різного роду проблеми.
Науково – методична просвіта:
• психологічна допомога класним керівникам та вчителям – предметникам при вирішенні психолого-педагогічних проблем, які виникають у освітньому процесі, а також профілактика їх виникнення;
• психологічна допомога молодим вчителям в професійному рості.
• методична допомога психологам, які тільки розпочинають свою професійну діяльність;
• підвищення особистісної професійної компетентності та майстерності за допомогою самоосвіти, навчання в тренінгових групах, роботи в методичних об’єднаннях та різного роду майстер – класах;
• розробка програм для індивідуальної та групової роботи з учнями, вчителями та батьками;
• розробка анкет для соціально-психологічних досліджень
Систематизація банку даних – складання картотеки дітей, які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги, заповнення індивідуальних карток, ведення документації соціально – психологічної служби
Велике значення у своїй діяльності ми приділяємо питанням психодіагностики. Саме психодіагностичні дослідження дозволяють з більшою точністю кваліфікувати те чи інше явище та описати його природу.
Результати психодіагностики також дозволяють побачити направлення в якому можливо надати допомогу та прогнозувати розвиток виявлених тенденцій.
Саме тому у полі зору, в першу чергу у наших дослідженнях знаходяться: 4 діти 6-ти річного віку на стадії вступу, з метою вивчення особливостей психофізіологічного розвитку та рівня шкільної зрілості дитини;
адаптація до навчання у першому класі;
готовність дітей до навчання у середній ланці;
адаптація 5-ти класників до навчання;
апдаптація до навчання у новостворених колективах 8-х класів.
вивчення психологічного клімату класних колективів, з метою визначення його особливостей та його оптимізації;
особливості взаємовідносин “учень-класний керівник”;
індивідуально-психологічні особливості дітей на різних вікових етапах;
психологічний клімат класних колективів;
поглиблене вивчення характеру проблем і прагнень учнів 7-11 класів, ціннісних орієнтацій, через вивчення системи цінностей-цілей та цінностей-засобів.
групова та індивідуальна професійна діагностика учнів 7-х класів та 9-х класів, з метою індивідуалізації та профілізації у навчанні та формування особистісного професійного плану.
Враховуючи, головну мету освітнього процесу-забезпечення гармонійного розвитку особистості та її здібностей та аналізуючи досвід роботи попередніх років актуальними постали наступні аспекти взаємодії:
• Партнерські взаємовідносини – рівноправство в спілкуванні;
• Взаємна активність та відповідальність за ситуацію;
• Діалогічність, наявність зворотного зв’язку.
Ми намагаємося взаємодіяти з учасниками освітнього процесу (учнями, батьками, вчителями) в інтерактивному режимі і пропонували різного роду форми роботи (семінари-практикуми, майстер-класи, тренінги особистісного зростання, динамічні групи).
Коментарi